Am
citit de curând cea de-a doua ediţie – revãzutã şi adãugitã
– a cãrţii „Medicina ca misiune“, o carte de dialoguri pe
aceastã temã dintre scriitoarea Mariana Pândaru şi medicul
chirurg cardiovascular Dan Cioatã, de la Institutul de Boli
Cardiovasculare din Timişoara.
Întrebãrile
adresate „medicului-teolog şi teologului-medic“ sunt de o înaltã
ţinutã teologicã, spiritualã, iar rãspunsurile date, sunt pe
mãsurã.
Despre
inimã, în plinãtatea ei, se spune cã este locul cel mai sfânt al
omului, în care sãlãşluieşte picãtura dumnezeieascã, pusã în
fiinţa noastrã ca o pecete, de cãtre Bunul Dumnezeu. Se poate
spune cã fiecare om are douã inimi. Una este cea de carne, pe care
o avem fiecare dintre noi, şi ea este „motorul“ ce întreţine
viaţa pãmânteascã din noi, oamenii, şi are menirea de a pompa
sângele şi oxigenul în ţesuturi. Pe lângã aceastã inimã
existã şi cealaltã inimã, cea care mai este numitã şi „inima
sufletului“ pe care Sfinţii Pãrinţi o numesc inimã
duhovniceascã. Se întâmplã uneori ca aceasta din urmã, datoritã
unor patimi omeneşti sã rãmânã împietritã, de aceea în popor
se mai spune cã „ omul acela nu are inimã“.
Dupã
mãrturia medicului Dan Cioatã, în inima omului se aflã sediul
sufletului nostru şi tot acolo se mai gãseşte calea cea strâmtã,
care ne duce la Dumnezeu (Ioan XVII, 9). Despre Sfânta rugãciune
Dan Cioatã spune cã trebuie fãcutã pentru despãtimirea noastrã,
pentru curãţirea sufletului, cerând lui Dumnezeu sã ni le dea pe
toate acestea numai prin puterea şi lucrarea rugãciunii. Rugãciunea
inimii se poate rosti în orice moment din viaţa noastrã. Ea este
aceea care de multe ori ne trezeşte noaptea din somn şi ne face
sã-i cerem lui Dumnezeu, nimic altceva decât mântuirea noastrã.
Despre
suferinţã, domnia sa spune cã: „nu poate sã fie nimic altceva
decât o încercare pe care ne-o dã Dumnezeu pentru îndreptarea
noastrã şi în pronia Sa dumnezeiascã totdeauna ne dã atât cât
putem duce.“. A fi medic creştin înseamnã sã te apropii de
„omul bolnav, aflat în suferinţã“ şi sã-l determini sã
înţeleagã suferinţa în smerenie şi umilinţã.
În
conştiinţa medicului Dan Cioatã fiecare intervenţie chirurgicalã
pe inimã constituie o pregãtire aparte. Dupã multe frãmântãri
şi emoţii, solicitã din partea pacientului precum şi a
aparţinãtorilor sãi rugãciune cãtre Prea milostiovul Dumnezeu şi
Mãicuţa Sfântã, cerând cu tot sufletul ajutorul divin: „Doamne
Dumnezeule, ajutã-mã sã fie bine pentru el“ ca mai apoi sã facã
semnul Sfintei Cruci pe pieptul bolnavului. Convins cã numai Bunul
Dumnezeu este cel care vindecã boala, iar medicul este cel care o
identificã şi mai apoi o trateazã. În actul medical, doctorul
Cioatã apropie misiunea preoţeascã de cea medicalã. A îmbina
ştiinţa cu arta vindecãrii e o vocaţie care implicã multã
muncã, multã învãţãturã şi apropiere de bolnav, înţelegându-i
suferinţa nu numai trupeascã ci şi sufleteascã.
Dupã
sãvârşirea actului medical, el îndeamnã bolnavul sã mulţumeascã
Bunului Dumnezeu, adãugând: „iar dacã El a lucrat prin mâinile
mele înseamnã cã misiunea dvs. pe acest pãmânt nu s-a terminat
încã.“ De altfel, el mai este cunoscut şi ca „preotul în
halat alb“, sau, cum în numesc pacienţii sãi „medicul
sãracilor“. Înainte de a intra în sala de operaţie se roagã în
capela spitalului şi tot ceea ce face pune în legãturã cu
binecuvântarea şi harul lui Dumnezeu. Toate aceste fapte
creştineşti au ajuns sã fie bine cunoscute în lume, iar la
Timişoara se adunã oamenii suferinzi de pretutindeni pentru a-şi
lãsa inimile în mâinile doctorului Cioatã. În felul acesta vede
el medicina, ca pe o adevãratã misiune încredinţatã de Dumnezeu,
pentru slujirea aproapelui.
Temeinica
sa pregãtire medicalã, experienţa câştigatã de-a lungul
timpului, aleasa trãire duhovniceascã sunt doar câteva din
darurile ce le-a primit de la Bunul Dumnezeu.
Cartea
aceasta trezeşte admiraţie în sufletul cititorului, iar din partea
celui aflat în suferinţã, încredere, mulţumind lui Dumnezeu cã
mai pot fi întâlniţi şi astfel de medici. Prin exerciţiul
misiunii sale doctorul Dan Cioatã constituie un exemplu demn de
urmat în lumea medicalã şi nu numai.
Preot
Dr. CONSTANTIN CILIBIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu