În
întreita sa ipostază, de chirurg cardiovascular, preot misionar şi
poet, domnul Dan Cioată îndreaptă pe cât îi permit puterile cam
tot ceea ce îi scapă naturii umane, alinând durerea inimilor
bolnave şi punând balsam şi tihnă pe sufletele întristate.
Gândurile se adună, în dragostea şi iubirea lui Dumnezeu, în
adâncul inimii omeneşti, unde se preschimbă în rugăciune şoptită
şi, de acolo, abia murmurat, într-o mireasmă făcătoare de
minuni, se transformă cu puterea duhului sfânt în lucrare de
inspiraţie dumnezeiască, după cum mărturisesc mulţi oameni
necăjiţi care i-au trecut pragul…
Căci binele
făcut în lume trebuie pus pe seama puterii şi voinţei lui
Dumnezeu…
Şi astfel,
toate câte sunt pe pământ îşi au povestea şi răsplata, şi
rostul lor, aflate sub legităţi sfinte, cu rânduieli străvechi,
mai cu seamă în anumite locuri în care sunt adunate, de bună
seamă, după un plan nepătruns de mintea omenească, aşezări
umane străvechi, în care, până şi naşterea şi predestinarea
oamenilor sunt orânduite…
Într-un
astfel de loc, de rezonanţă mirifică, se află şi Godineştii
domnului
Dan Cioată, în care Dumnezeu I-a îngăduit naşterea, nu departe
de Mânăstirea Tismana, în frumoasa grădină a Olteniei gorjene,
în neaoşul spirit de credinţă creştină trăită, în care inima
şi sufletul omului par că simt şi ilustrează, cu adâncă emoţie,
rostul şi sensul vieţii din lumea aceasta…
De aici, spre
bună înţelegere, este bine să reţinem că povestea vieţii
domnului
Dan Cioată, astăzi, se derulează, după aceleaşi rânduieli, la
Timişoara…
Personalitate,
mai repede transportată imaginar din alte dimensiuni existenţiale,
domnul Dan Cioată îşi poartă aievea aura printre semeni, modest
şi egal, alinându-le acestora suferinţele trupeşti şi
sufleteşti, şi, fără a fi necum pe de-a-ntregul abstras de
profesia sa de chirurg, făcută dimpreună cu aceea de alinător de
suflete îndurerate, ca preot misionar, vibrează patetic şi
încurajator, adăugând cu supramăsură, ca o fântână arteziană,
poezia fiinţială izvodită din toate fibrele alcătuirii sale.
Îngemănată,
iubirea sa teologică de fiinţă spiritualizată, cu cea de poet,
deschide şi înaripează sufletul cititorului printre razele
cărţilor sale1,
proiectate mental, abordându-l şi vorbindu-i acestuia de Dumnezeu,
de nădejdea pe care trebuie să şi-o pună în mântuirea
sufletului, de iubirea faţă de părinţi (mamă) şi faţă de
semeni, de tot ce ne înconjoară.
În versurile
domniei sale, de sorginte clasică, domnul Dan Cioată şi-a orânduit
mai întâi „Universul iubirii”2,
al iubirii faţă de tot ce-l înconjoară, de oameni mai ales aflaţi
în suferinţă, bazat pe metafore şi pe cuvinte inspirate, ce
alcătuiesc un limbaj religios şi poetic, susţinut şi înnobilat
de o deosebită sensibilitate sufletească… În bogăţia trăirii
sale spirituale, din postura celui care aproape numai dăruieşte cu
generozitate, acesta, paradoxal, după toate cele înfăptuite pentru
atâţia alţi semeni, pentru sine, în schimb, smerit, se
mărturiseşte lui Dumnezeu că vrea să fie un simplu anonim:
„Doresc să ştii/ că vreau să fiu un nimeni…”. (Smerenie).
Un simplu credincios în armata Domnului, o pildă, aşa trebuie s-o
înţelegem, pentru fiecare muritor, de smerenie şi de modestie, cum
este întâlnită numai la sfinţii părinţi trăitori în spirit şi
în rugăciune!
Ideea
timpului, într-o astfel de trăire complexă, îi apare ca o
neverosimilă convenţie meditativă: „Ce-i timpul?/ O convenţie
doar.” (Timpul), luându-şi astfel seama de trăitor al acestor
circumstanţe date, şi cultivând sensibil, pe mai departe, adoraţia
faţă de Dumnezeu, precum şi relativitatea iubirii umane în raport
de iubirea absolută a Atotputernicului: „Nimic aş fi… Nimic
adevărat.” (Ştiinţa). Adică fără Dumnezeu.
Adresarea
continuă lui Dumnezeu, în care transpare dragostea ce i-o poartă
Ziditorului lumii, încredinţându-L mereu de ea, dar, totodată,
încredinţându-se şi pe sine însuşi de această dragoste, tot
mai spiritualizat şi uşurat sufleteşte, aceasta îi devine o
obişnuinţă şi o necesitate vitală, aşa cum are nevoie în
fiecare clipită să respire.
Un nor, însă,
implacabil, induce, punctual, tristeţea crescândă a trăirii
condiţiei umane, regretul faţă de mama pierdută: „E-o lacrimă
de ceară/ ce-a plâns la căpătâi – / e-o lacrimă/ din suflet…/
A fiului dintâi.”. (Plâns). Pe această coardă existenţială
plânge etern sufletul omenesc, intrând nemângâiat în tragicul
universal.
Resursele de
belşug, aflate la îndemâna poetului, îşi găsesc
substanţialitatea, înnobilată cu har, în Crucea iubirii3,
în acea iubire mărturisită faţă de fiinţa dragă şi preţuită,
şi în iubirea faţă de copil, circumscrise pe de-a-ntregul ca
iubire efemeră, umană şi acceptată, în iubirea eternă a lui
Dumnezeu.
Sub oblăduirea
Puterii divine – iubit şi iubită, copil – vieţuiesc, la un alt
nivel spiritual şi sufletesc, într-un mediu familial, în care,
retras într-o parte mai liniştită a acestuia, poetul îşi găseşte
răgazul şi puterea în solitudine, dincolo de zbuciumul şi
suferinţele lumii exterioare, în care, îşi ia alte fărâme de
timp pentru a-şi trăi aievea reveria sub vraja muzelor descinse în
poezia sa, în universul ochilor albaştri ai iubitei.
Apar, subtil
şi inevitabil, însă, trăiri şi tonalităţi schimbate, induse de
trecerea inexorabilă a timpului, conştientizate frust de poet,
într-un alt registru de sentimente modificate, prin poemul Trecere,
care
anunţă şi accentuează aparent nevinovata bucurie plină de
melancolie a reînvierii vieţii într-o floare, timpuriu, ca pretext
motivaţional, într-o posibilă primăvară viitoare, din care se
revarsă, în acelaşi timp insidios, şi polenul amar al
tulburătoarei întrebări, legate de o îngrijorătoare despărţire
de fiinţa iubită: „Vom fi noi, oare?”. (Întrebare). Gândul
înţelept, transfigurat prin poezie, este profund şi tulburător
luând forma unui sfat, a unei apoftegme, a unei învăţături:
„Ascultă, trăieşte şi visează pe o clapă de pian”.
(Pianul).
Pe fondul
rememorării amintirilor, cu spiritu-i rămas tânăr, acesta invocă
dragostea faţă de iubită, îmbiind-o şi chemând-o, de data
aceasta, ca pe o binefacere trupească şi sufletească: „Să vii
să mă încălzeşti/ un suflet pribeag,/ de om îngheţat.”.
(Aşteptare). Ca atunci când eşti aproape bolnav şi singur.
Imaginându-şi
anotimpul vieţii, iarna, acesta îl simte şi resimte nu fără
nostalgie şi tot într-o manieră duios-poetică: „Dă-mi un
cuvânt,/ să-ţi spun o poezie…”. (Iarna), de parcă şi-ar dori
să se convingă că nu este rămas singur, şi plonjează,
tulburător, iarăşi în amintire: „A fost atunci,/ a fost
de-ajuns? Oare? (Sărutul,V).
Scăpat
de chinul singurătăţii, poetul împreună cu fiinţa iubită,
contopiţi, spiritual, într-o singură lumină, îşi fac un patetic
şi încurajator legământ: „Doar noi doi/ cu-o inimă între noi/
pulsând adânc pe dinăuntru…” (Unire). Lumina iradiază în
toate direcţiile acoperind toate disparităţile şi nepotrivirile
imperfecţiunii lumeşti.
Finalul devine
astfel apoteotic: lumina unită a celor doi iubiţi, reintră în
nesfârşita şi necreata lumină universală a lui Dumnezeu, unde
îşi exercită fascinaţia şi vocaţia unei adevărate icoane
lumeşti, dincolo de orice limite temporale…
Această
măreţie sufletească, de mare sensibilitate, o aflăm constant ca
pe o respiraţie adâncă în planul poeziei existenţiale şi
credinţei, al comunicării, pentru că domnul Dan Cioată îşi ia
tragică seamă din condiţia umană amintindu-ne, nu fără folos, o
vorbă duhovnicească priitoare de bine care spune că „atunci când
între două chilii nu va mai exista o potecă”, nu va mai fi nici
o punte de legătură sufletească întinsă spre oameni şi lume, şi
nici spre Dumnezeu…
Alese
îmbinări, cu fericite şi fireşti prelungiri de trăire ale
alcătuirii sale spirituale, ies la lumină sub formă profundă şi
naturală a umanismului său împodobit de tainica trăire de chirurg
şi de preot misionar, regăsite în vibraţiile sufleteşti ale
iubirii sale faţă de semeni exprimate cu gingăşie sub formă de
sentimente poetice.
Astfel cărţile
domnului Dan Cioată, adunând, nostalgii şi sensibilităţi ale
naturii umane uitate, trebuie citite cu mai mult sârg şi cu mai
multă băgare de seamă, în actualele împrejurări în care
acestea ne cam scapă mai cu seamă asupra condiţiei vieţii
noastre, ca pe rare învăţături trebuincioase de morală, întru
salvarea binelui şi frumosului ce trebuiesc restabilite prevalator
în lume…
Prof. univ. dr. Gheorghe MIHAIL
Membru al Uniunii Scriitorilor din România
Craiova, 14 Decembrie 2014
Prof. univ. dr. Gheorghe MIHAIL
Membru al Uniunii Scriitorilor din România
Craiova, 14 Decembrie 2014
1
-
Medicina ca misiune (proză), coautor, 2010 şi Taina iubirii
(versuri), 2012.
2
-
Titlul primului capitol, al volumului de versuri Taina iubirii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu